SELAMAT DATANG KE TAMAN RENGAS JAYA

SELAMAT DATANG KE TAMAN RENGAS JAYA

Selamat Datang

Rabu, 4 Ogos 2010

PENGENALAN TAMAN RENGAS JAYA

Oleh PYK (Kamarul)
Taman Rengas Jaya (TRJ) diduduki secara rasminya pada bulan Oktober, 2002.  Taman ini merangkumi 21 buah rumah kedai dan 81 buah rumah teres.  TRJ berada ditengah-tengah perjalanan diantara Kuala Kangsar-Taiping.  Jarak antara TRJ ke Pekan Padang Rengas ialah kira-kira 2 km dan ke Kuala Kangsar, kurang lebih 13 km serta 25 km ke Taiping.  TRJ berada di dalam kawasan Kampung Changkat Gohor, bersebelahan Taman Sri Permai dan Kampung Batu 17, Padang Rengas, Perak.
Di atas inisiatif penduduk TRJ yang diketuai oleh En. Samsudin Bin Abdullah,PPT., maka tertubuhlah Badan Kebajikan Dan Keselamatan Penduduk Perumahan Taman Rengas Jaya (BKDKPPTRJ) diperingkat penaja dan disahkan  secara rasminya pada 17 Mei 2005 dengan nombor Pendaftaran Pertubuhan: 0939-05-4, dengan Pengerusi pertamanya ialah ENCIK KAMARUL ZAMAN BIN YAAKUB, Naib Pengerusi ENCIK SAMSUDIN BIN ABDULLAH, PPT., Setiausaha pertamanya pula ialah ENCIK KHAIRUN NAWAL BIN ABDUL RASHID, Penolong Setiausaha PUAN NOR FAIZAH BINTI ABDUL RASID dan Bendaharinya pula ialah HAJI TAJUDDIN BIN HAJI SHAARI.  Jumlah keahlian ketika itu ialah seramai 65 orang dan ianya bertambah kepada 70 orang sehingga kini.
Sijil Pendaftaran Pertubuhan
Surat Pengesahan Kelulusan Pendaftaran

Diantara Aktiviti yang pernah dijalankan ialah mengadakan Jamuan Ramah Mesra Penduduk TRJ bersama Pemimpin Masyarakat dan sambutan Hari Raya Aidilfitri pada tahun 2005, mengadakan gotong royong membersihkan kawasan TRJ bersama MDKK dan Pihak Bomba & Penyelamat Kuala Kangsar.

BKDKPPTRJ juga membantu ahli dan keluarga ahli yang mengadakan majlis perkahwinan dan majlis tahlil bagi ahli atau keluarga ahli  yang meninggal dunia.  BKDKPPTRJ menghulurkan sumbangan dan bantuan kepada keluarga ahli sebanyak RM50.00 bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh keluarga terutamanya dalam menguruskan jenazah arwah ahli keluarga.

Melalui Sektor Keselamatan, BKDKPPTRJ mengadakan rondaan dan kawalan keselamatan kawasan TRJ selama 3 jam bermula antara jam 12.30 pagi dan jam 5.00 pagi sebanyak 4-6 kali seminggu mengikut giliran.


TERKINI:

Melalui Mesyuarat Agong Kali Ke-3 yang diadakan pada 26 Mac, 2010 bertempat di Halaman Rumah  No. 61, Taman Rengas Jaya yang lalu, satu Jawatankuasa Taman yang baru telah dibentuk seperti berikut:- 

Pengerusi :
 En. Samsudin b. Abdullah

Naib Pengerusi :
 En. Sanushi b. Shahariman

Setiausaha :
 Pn. Nor Faizah bt. Abdul Rasid

Penolong Setiausaha :
 Pn. Arina bt. Bidin

Bendahari :
 En. Kamarul Zaman b. Yaakub

AJK
Y.M. Raja Ahmad b. Raja Ludin

AJK
 En. Jasni b. Mohd. Zain

AJK
 En. Ridzuan b. Abdullah

AJK
 En. Jalil b. Alang Jamal

 AJK
 En. Zainuddin b. Itam Mohd. Nor

AJK
En. Mohd Fadzli b. Zakaria

 AJK
En. Nagarajan a/l Shanmugam

Pemeriksa Kira-Kira :
En. Mohamad b. Hj. Razali

Pn. Norazmah Binti Awang Minhaj


Melalui Jawatankuasa yang baru, BKDKPPTRJ telah berjaya memantau perjalanan pembinaan jejantas pejalan kaki dan motosikal yang dibina oleh pihak MMC-Gamuda JV melalui projek Landasan Keretapi Berkembar Elektrik (EDTP).  Disamping itu BKDKPPTRJ juga mengambil berat aduan yang diterima dari penduduk mengenai keretakan rumah mereka akibat kerja-kerja pembinaan projek tersebut.

Lampu-lampu jalan kawasan TRJ yang rosak juga telah dibaiki oleh pihak TNB demi menjaga keselamatan penduduk taman.  BKDKPPTRJ mengharapkan penyertaan dan kerjasama yang erat dari pihak penduduk TRJ bagi membantu AJK untuk memastikan TRJ berada dalam suasana yang aman dan ceria melalui aktiviti yang dijalankan dan Insya-Allah akan berlaku penambahbaikan perjalanan pentadbiran BKDKPPTRJ.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan